25 september 2010

Vilda djur och tama djur

Jag har insett att vi ser vilda djur typ varje dag. Och renar. Vet inte om de ska räknas som vilda eller tama. Antingen så är det älg, eller en räv, eller kanske en hare. Och så renar. Renskötarna håller på att samla ihop renarna för räkning och slakt just nu, så de samlas i större och större flockar, och man kan räkna med att se ett gäng på väg till jobbet på morgonen.

Inatt hörde jag en älg. Chicko väckte mig vid fyra och ville ut, eftersom hon har en tendens att skällande ge sig av in i skogen nattetid så tog jag på koppel, och tur var det! För när jag stänger ytterdörren bakom mig hör jag hur det knakar och brakar av något riktigt stort som flyr in i skogen. Jag har nästan hjärtklappning fortfarande. Det kom så väldigt oväntat, jag har nämligen kikat ut genom köksfönstret precis innan för att kolla om jag såg nåt djur, men jag kikade nog i fel fönster.

Idag är frågan vad vi ska hitta på av allt som vill och behövs göras. Vill kanske åka på rengärde. Vill kanske åka på loppis i Pajala. Vill verkligen försöka baka chokladbiskvier. Vill kratta gården lite. Behöver montera extralysena på Nissan. Och så vidare.

Solen skiner och allt är fint, ha en bra dag!

Inga kommentarer: