15 december 2009

En liten gnista...

Kultur - levnadssätt och föreställningsvärld som kännetecknar en befolkningsgrupp under en viss tid; sammanfattnigen av allt som skapats av människor för att ge andliga upplevelser.

Jag inser att jag brinner för kulturen. Det är jag, mitt väsen, mitt kall. Jag vill:
- att alla ska få vara så stor del av estetiska sammanhang som var och en önskar,
- bevara och förvalta det kulturarv jag bär inom mig,
- se andra utveckla sin förmåga att uttrycka sig med hjälp av de estetiska ämnena.

I min ungdom, innan jag började på lärarutbildningen var kultur för mig enbart musik, teater, dans och bild. Någonstans hade jag även hört "språk", men inte förstått. När jag flyttade från Tornedalen blev jag varse min kultur. Mitt kulturarv. Tornedalen har maträtter, sånger, musik, traditioner och framförallt ett språk som skiljer sig från övriga landet. Många är de som flyttar därifrån, färre är de som kommer tillbaka.

Mina hjärtefrågor är kultur och pedagogik. Jag vill bevara och utveckla, och vart gör jag det bättre än i skolan, säg?

Jag vill bli en sån där färgglad kulturtant, ni vet. Hon som är färgglad utanpå och inuti. Hon som skiner upp så fort nån har en idé. Hon som dricker lite för mycket kaffe och alltid är så där hälsosamt stressad.

Jag ska bli en sån där färgglad kulturtant.

1 kommentar:

Anonym sa...

Eva anser dig vara en färgglad kulturtant!