8 december 2009

10 års erfarenhet

Om man tänker efter så har jag sysslat med undervisning i tio år när jag börjar söka jobb i sommar. När jag var 16 år gammal och gick första året på gymnasiet fick jag ta över undervisningen av nybörjartvärflöjtisterna inom Kulturskolan.
Fan vad häftigt alltså att jag fick den chansen. Det är en av fördelarna med att bo på ett litet ställe. Sen om det var till fördel för nybörjarna vet jag inte. Två år senare, med kursen Dirigering och Ensembleledning i ryggen, var det jag som var förste vikarie för dirigenten i nybörjarblåsorkestern. Jag minns mitt första (och jag undrar om det är mitt enda?) framträdande som dirigent. Det var på Folkets Hus i Pajala. Halva orkesten var mycket, mycket äldre än jag. Jag var blott 18 år. Jag hoppade in med jättekort varsel, av någon anledning som jag inte minns. Jag hade på mig mitt prickiga hårband som sen försvann samma dag. Jag var jättenervös. Oroade mig för att slå in orkestern i helt fel tempo. Men allt gick såklart jättebra.

När jag tänker på det här, då vill jag flytta hem till Pajala. Då tänker jag att fan vad det är kul med musik! Och tack, kulturskolan, kommunen och särskilt två musiklärare som tagit vara på mig och min utveckling inom musiken.

"So I say thank you for the music, for bringing it to me"

Inga kommentarer: