9 december 2009

Dagens funderingar

Varför anses tvärflöjt som ett tjejinstrument?
Varför är det häftigare att kunna spela på gehör än att kunna läsa noter a vista?
Varför är det coolare med rock än med klassiskt?

Idag har jag varit och spelat med en orkester som jag inte spelat med förut. Jag ska fortsätta med min gamla även nästa termin, fast det är dyrt. Familjen: Om ABF inte går med på att man delbetalar kommer jag snart att tigga om en lån. Jag ska fortsätta för att det är trevligt, för att vår orkesterledare är duktig musikaliskt och jag lär mig saker om orkestermusik, och för att gubbarna, gumman och tjejerna är ett festligt gäng.

Musikaliskt utvecklas jag, men inte så mycket tekniskt. Därför tänkte jag att jag kunde vara med i två orkestrar, när jag ändå är igång igen med orkesteriet. Den här orkestern iallafall, de spelar på en nivå som är ungefär där jag slutade för sex år sen. Och det är bra. De har bara två flöjter, så jag kan behövas. Och det är bra. De har inte heller någon fast trummis. Och det är trist. Däremot har de både valthorn och baryton. Och det är coolt.
Men så tänker jag: Har jag tid?
I vår ska jag läsa AUO3 och sedan skriva C-uppsats. Förhoppningsvis kommer Familj Vanilj igång ordentligt igen, och det missar jag inte. I och med uppsatsen planerar jag att vara en vecka typ i Växjö och en i Bollsta. Systra vill åka utomlands och orkestern planerar ev en weekend i Norge. Och så har jag ju Chicko också.
I och för sig så vet vi ju alla att jag jobbar bäst under press, att jag mår bäst med ett uns vardagsstress.

Hur ska jag göra?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Enligt min åsikt bygger musiken på att höra - örat är viktigare än att kunna läsa noter. Man kan vara en skicklig musiker även om man inte kan läsa noter, men även om man är skicklig på att läsa noter kan man vara rätt dålig musiker... Fast det ÄR imponerande med klockren avista-läsning!!

Det är inte coolare med rock än med klassiskt!! Var för skulle det vara det?

Du ska ta på dig lite mer och göra tror jag, då kommer du att sluta att sova så mycket och bli piggare bara av glädjen att göra allt det roliga! Sen ser du ju om det blev för mycket - då är det bara hoppa av en orkester, men då har du i alla fall provat - och slipper gå miste om nåt om det skulle bli jättebra! :)//julia

Madeleine sa...

Hoppas hoppas verkligen också att familj vanilj gänget drar igång till våren igen...måste tillfredsställa min inre teaterapa. Får se vilken konstellation det blir...kanske du, jag, dexter & pixie som skådisar och Alexandra som framstående regissör..det vore nått det =0)

Förresten...har du sett att det är snö utanför fönstret? Hur underbart är inte det...hoppas bara det ligger kvar ett tag....