16 september 2006

Ekonomi

Tänk att det är så lätt att slösa pengar. Speciellt om man tar sig i till stan. Åker jag bara mellan hem och skolan så är det inte så farligt, lite mat här, och lite kaffe där... men ger man sig in till stan! Ojoj, håll i börsen! Eller framförallt i pengarna! I går gick det lite pengar för mig, och sånt skapar alltid ångest, även om det är saker jag faktikst behöver, även om jag faktiskt inte är fattig som en kyrkråtta.
I går köpte jag en dataväska (behöver), två tröjor, varav en hade jag tittat på flera ggr redan (behöver inte jättemycket, men lite).
En vit skjorta (behöver definitivt!), paraply (behöver, vill inte se ut som en blå ballong när det regnar), galgar (behvöer, kläderna låg över stången i garderoben). Ja, sen gick jag på bio. Det var inte livsnödvändigt, men påverkade mitt sociala liv på ett positivt sätt. Däremot hade jag kunnat se till att äta medan jag var hemma så jag sluppit slösa pengar på Burgerking på halvtaskig mat som ändå framkallade nu-har-ätit-för-mycket-ångest. Å andra sidan så höjde det mitt blodsocker så att jag kunde bli trevlig igen.
Allt i Stockholm kostar. Hemma så har man lite tråkigt, då säger man: Ska vi gö nåt? Okej, vi köper karra å hyr en film. Vi kommer undan med ca 30-50 kr/person. Beroende på hur många man är och hur mycket godis man tycker att man behöver.
Här: Vi har tråkigt, vad ska vi göra? Jo, vi går ut å käkar, sen går vi på bio, vips är man typ 250 kr fattigare!
Och idag: Nu ska vi färga håret så vi blir vackra! (100 kr), sen ska vi gå å äta med ett gäng från Hampnäs på ett fint ställe som tydligen är ganska dyrt, men värt pengarna (180 kr). Sen då? Öl? (50 kr/öl).
På kåren däremot! En öl 20 spänn! Hurra, hurra! Men vad är det för idé att det är billigt där när sthlmstjejerna inte fattar hur man festar...

Nå ja, snart kommer Alex hit å vi ska färga hår å blir vackra. Just nu sitter jag å njuter av att jag är klar med min reflekterande text så jag inte behöver plugga ett dugg ihelg...

Nu kom hon! Hej svejs! Ha kul, det ska jag ha!

Inga kommentarer: