20 juli 2013

Tänker att jag provar igen...

Long time no seen. Eller hur det nu stavas.
Jag måste gå ner i vikt. Det är därför jag skriver här nu. För jag tror att det är lättare och roligare för mig själv att motivera mig när jag har bloggen som sällskap. Oavsett om någon läser eller ej. Det blir ju kanske inte så rolig läsning, men det är ju som sagt inte det som är huvudsyftet.

Hur gick det då till att Marika som alltid kunnat äta vad hon vill och alltid haft samma vikt nu säger att hon måste gå ner i vikt?
Jo. Av olika anledningar rör jag mig mindre nu när vi bor här än när jag bodde i Stockholm. Det är enkel matematik och den första anledningen. Den andra anledningen är en graviditet under våren som borde varit i ca vecka 22 nu. Jag outar det här, för de flesta vet om det redan (kanske behöver jag fortfarande bearbeta det och får chansen när jag skriver?). När jag blev gravid vägde jag 65 kilo och bar storlek 40 på mina kläder. Eftersom ingen forskning finns på lchf och graviditet så vågade jag inte fortsätta som vanligt. Så jag lade till en smörgås här och en potatis där och sånt leder alltid till en kaka där och en tårtbit där. Snabbt gick jag upp fyra kilo och vägde mer än jag tidigare gjort. En lätt uppoffring för en blivande moder, inget som bekymrade mig så mycket. Men så kom ju beskedet att det inte fanns nåt foster, jag, som alltid ser det positiva i saker och ting sa med min gråtfyllda hals att "nu kan jag ha en fin bröllopsklänning". Med detta i tanken var jag jätteduktig lchf-mässigt sett och åt bara bra saker i över en månad. Men inget hände. 69 kg stod envist kvar. Vi åkte på semester och levde utan glass och bilgodis, vi åt low carb-målet på Max (jättegott!) och försökte hålla oss undan kolhydrater så gott det bara gick. Jag måste ju komma i  min lånade klänning! Kommer hem och har gått upp ett kilo till. Förbannat! Klänningen gick på i alla fall och jag kände mig jättefin och inte alls tjock på vår stora dag. Men mycket främmande, mycket bröd, ris, potatis, paj, godis, öl, vin och chips har tagit mig dit jag är idag.

Nu väger jag in mig på 71,6 kg. Hade tänkt vänta till måndag men jag tror jag startar nu. Vänta bara så ska jag hämta måttbandet också. Här kommer sanningen:
Höft: 104 cm
Under navel: 90 cm
Midja på smalaste stället: 80 cm
Byst: 97 cm

Anledningar till att gå ner i vikt:
Jag vill komma i mina gamla kläder i stl 38/40 som nu ligger på garderobsgolvet och skäms.
Det är hälsovådligt för kvinnor att ha midjemått över 80 cm.
Jag vill inte gå in i en ny graviditet med övervikt.

Så där ja. Nu ska jag läsa på lite om lchf. Jag har mest ätit det för att hålla vikt, men nu ska det läsas för att gå ner i vikt, det skiljer sig lite. Den som tror att jag är en lat bantare och bara ska gå ner i vikt genom att äta, tror fel! Jag ska motionera också. Det har jag varit duktig på hela året, utom typ sista månaden så det är inget problem. Tar nog och laddar ner runkeeper och blogg-appen på mobilen nu.

Önska mig lycka till, vi hörs!

Inga kommentarer: