14 september 2009

Kyrkovalet 2009


Pajala Kyrka

Jag vet att ni också fått hem er röstsedel inför Kyrkovalet 2009, som äger rum nu på söndag den 20 september. Jag vet också att många skiter helt och hållet i det och slänger röstsedeln rätt ner i pappersinsamlingen. Men:

Tycker du att homosexuella par ska få vigas i kyrkan, i sin församling?
Tycker du att kyrkan ska vara en jämställd arbetsplats?
Oroar du dig för Sverigedemokraternas frammarsch inom den svenska politiken?

Isåfall ska du också rösta på söndag.

Det kvittar lite om du tror på Gud och Jesus eller religion överhuvudtaget. Religionen kommer inte att försvinna för att du inte röstar. Och, jag citerar Helle Klein:
"Oavsett om man är religiös eller inte spelar religionen roll i samhället."

Kyrkovalet har i regel lågt valdeltagande, just därför är din röst extra viktig. Just därför spelar din röst roll. I en församling är det kanske hundra personer som röstar, om du, jag och dina och mina vänner också röstar, så kan vi faktiskt göra skillnad. Vi kan göra vår församling lite mer demokratisk, solidarisk och förhoppningsvis mer jämställd.

Om du råkade slänga ditt röstkort så gör det inte så mycket, här kan du skaffa ett nytt. Men skynda, det brådskar!


Besök vår webb!

Nu återstår det bara för mig att hitta mitt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hag kan inte rösta... Skäms lite.
/J

Anonym sa...

JAG