31 mars 2008

En lärande lärare

Idag har jag jobbat min första dag som vikarierande musiklärare. Jag är glad att jag känner många av barnen innan och vet hur saker och ting går till på skolan. Förutsättningarna för dagen var dessa:
- Första dagen efter lovet (alla barn är extra tokiga då).
- Ny lärare/vikarie (ni vet själva, alla har vi varit elever).
- Vårkänslor och spritt i benen.

Med andra ord; det är många mycket rörliga, pratglada och sociala barn jag träffat idag. Det var en intressant upplevelse. Det var ganska kul också, att få göra det på rikigt. Inte nån liten VFU-observerare, eller "Nu ska Marika testa en grej på er". Nej, på riktigt. Med ansvar och allt.
Efter denna dagen funderar jag på hur jag ska göra för att få dem att vara lite tystare och lite lugnare. Det är inte det att jag kräver att de ska vara det h e l a tiden, för vi gör saker där man ska röra sig också. En idé är att börja med en avslappningsövning. Eller så kan jag införa nån slags melodi, eller signal som betyder ungefär "varsågod att lyssna". Det känns i och för sig väldigt Foucalut-inspirerat. Typ, disciplin är grunden till all nytta i världen. Men vad ska man annars göra? Det är såååå mycket mindre krävande att vara lärare i ett teoretiskt ämne, det ska ni veta...

Så, jag är numera en lärarvikarierande och -studerande bybo som bosatt sig i storstan. Och som jag faktiskt trivs! Det är rätt så stor skillnad mot för ett år sedan.

Nu är det dags att sova, i morgon ska jag till min egen skola.

Inga kommentarer: