6 mars 2007

En kvinnas tanke på vägen hem i Storstadskvällen

Där framme går en man, undra om jag ska hålla mig bakom honom? Men fan vad sakta han går, jag kommer ju hem fortare om jag går fort istället för att snigla efter honom. Jag går förbi mannen ungefär halvvägs hem. Om jag går så här så ser jag ju min skugga, så då borde jag se om det kommer en skugga bakom mig som närmar sig. Jag borde kanske sänka musiken eller stänga av den så jag hör om han går efter mig. Det är kanske så folk blir överfallna och knivstuckna i ryggen. De hör inte att det är någon bakom dem som följer efter. Om de hör så kan de ju vända sig om och försvara sig, kanske? Jag skulle kunna slå honom med handväskan. Fast jag skulle säkert vara för långsam så han skulle ta tag i den med händerna innan den träffade honom. Då skulle jag släppa och kuta fort som fan. Vad jobbigt, för börsen är ju i väskan, då måste jag spärra alla kort.

Ska det vara på den här viset? Ska en kvinna behöva tänka på sådana här saker när hon går hem på kvällen? Nej. Var är det för jävla samhälle vi lever i? Varför finns det folk som är benägna att begå allvarliga brott? Varför är straffet bara två års fängesle för sexuellt utnyttjande av minderårigt barn men tio år för att försingra lite pengar från staten? Var är människovärdet?
Här om dagen funderade jag på att satsa på att bli kommunalråd i Pajala. Man vet inte, kanske det skulle vara kommunens första kvinnliga kommunalråd?

Inga kommentarer: