13 oktober 2010

En lärares funderingar

Det känns som att jag är den enda av en viss högstadieklass lärare som försöker få dem att tänka själva. De skriver ett arbete om valfritt rockband. Att hitta fakta är inget problem. Att skriva ner faktan med egna ord är problem för många. Att svara på frågan: Vilken roll tror Du att bandet kan spela för sina fans? är jättesvårt för alla.
Jag medger, det är ingen lätt fråga men alla har skrivit åtminstone en mening om det. Tror vi ska ägna en lektion till att prata om musikens påverkan på folk.

Eller är det jag som är för hård, som har för höga krav på de små liven? Jag vet inte. Nån får gärna säga nåt. Jag trodde jag var tydlig när jag skrev: Arbetet ska innehålla grundläggande fakta osv.
Nä då. Marika, vad är grundläggande fakta? Men bestäm själv för faaaaan!

I och för sig så är typ alla nu levande människor fostrade i fakta in-fakta ut pedagogiken och det har ju blivit folk av de flesta i alla fall. Så kanske är det inte hela världen?

Men jag vill att de ska tänka, resonera och reflektera!

Inga kommentarer: