7 juli 2010

Vad är kärlek?

Jag hittade ett utkast som jag av någon anledning inte publicerat, kanske för att jag tyckte det blev fånigt, eller att mina ord inte räckte till för känslan, eller att jag var rädd att glömma nåt, jag vet inte. Det är skrivet någongång i februari, och nu tycker jag att det duger som det är. Det är liksom rent och sant. Här kommer det:

För ett tag sen var jag på en seminarium där läraren tänkte ge oss en uppgift om att skriva under rubriken "Vad är kärlek?". Meningen var att vi sedan skulle byta texter med varandra för att prova göra en bedömning av en sådan text (det var det det handlade om) men eftersom gruppen inte kände varandra så blev det ingen.

Men jag blev inspirerad:

Kärlek för mig är familjen, vännerna och djuren. Alla är lika viktiga på sitt sätt och jag älskar dem av hela mitt hjärta.
Kärlek är när systerdottern vid 1,5 års ålder dansar av glädje när jag kliver in genom ytterdörren efter att vi inte setts på två månader. När jag delger min mor bekymmer, dilemman eller framtidsplaner och hon säger "Ja... du gör ju som du vill."
Kärlek är att bli väckt av telefonen mitt i natten av en god vän som behöver prata, för jag vet att hen vågar ringa för att jag förtjänat hens vänskap.
Kärlek är när Doris lägger sig pladask i min famn och börjar spinna i nästa sekund.
Kärlek är att hitta sin favoritfrukost i kylskåpet. En lång resa till någon man tycker om.

Kärlek är respekt för personen som är. Kärlek är ärlighet även när det kan göra ont.

1 kommentar: