24 maj 2007

Definitivt funktionsduglig

Allt i vår kropp fyller faktiskt en funktion. Inget finns där bara för att vara fint. Vi har fått ögon att se med, en näsa att andas och lukta med, en mun att tala, äta och vid behov, kräkas med. Hår på huvudet så vi slipper frysa. Ögonbryn och fransar för att hindra skräp att ta sig in i ögonen. Öron att höra med. Bröst att mata vår barn genom. Ben att ta oss fram med, armar för att underlätta vår vardag. Tänder att tugga med. Så varför är det så att det är så viktigt hur dessa ser ut? Det viktigaste är ju att de fungerar. Och fungerar de inte så kompenserar kroppen oftast det på ett annat sätt. Varför ska vi plocka våra ögonbryn så de får en vacker form, och måla våra ögonfransar så de blir mörka. Varför ska vi klaga över att brösten är slappa, för små, för stora, hänginga, fula. Att benen är för tjocka och för håriga. Att näsan är för stor eller har fel form. Att ögon och hår har fel färg.
Och hur var det egetnligen från början? När började människan lägga värde i det estetiskt vackra? Det är väldigt, väldigt länge sedan, det kan jag konstatera. Men varför? Vem kom på tanken att en människa var vackrare än en annan? Att en färg var finare än den motsatta?

Det har jag funderat på idag.

Jag har även funderat på mitt första år i Stockholm och kommit fram till följande:
- Alla Stockholmare är inte dryga och överlägsna. Faktum är att jag nog inte träffat en enda. (Föroutom hon som jobbade på Presstop förra tisdagen).
- Ingenstans kan man vara så ensam som i en storstad.
- Jag har lärt mig massor om barn, utveckling, pedagogik osv.
- Det var tur att jag kom in på Lärarhögskolan.
- Det är nyttigt att flytta hemifrån ett tag.
- Det är jobbigt att ha sina bästa vänner långt borta länge.
- Det är inte lätt att få nya vänner.
- Stockholmare har en annan bild av våren än vad Norrlänningar har.
- När man bor i Stockholm är man inte turist här.
- Det finns Stockholmare som tycker om naturen.
- Det finns natur i Stockholm.
- Stockholm är en vacker stad när solen skiner och träden är gröna. Annars kan den jämföras med Kirkenäs utan att vinna.
- Fasta punkter i tillvaron är viktigt.
- Det tar tid att komma in i ett nytt samhälle och skapa sig ett liv.

Ja. Ni som följt mitt bloggande från september har ju hängt med ett tag, ni vet ju att ovanstående inte är allt jag kommit på. Jag har funderat mycket, tänkt, letat, filosoferat. Då växer man. Är jag vuxen? Vem är vuxen? (Se, jag är igång igen!)
Ni som inte hängt med kan börja läsa nu. Allt finns i arkivet, trots att jag bytt blogg i förrgår.

Om en vecka får jag träffa min lilla systerdotter! Oj vad Moster längtar!

"Det är bara att skratta för det blir fan bara värre!"
(Jag, 2003)

Inga kommentarer: