20 februari 2014

Att inte orka

Jag hatar det så innerligt. Att jag inte orkar det jag vill. I tisdags jobbade jag ju kväll som vanligt, och i går stannade jag kvar i Pajala för att fira Andreas och det var ju bara jättekul på många sätt.
Men jag straffas för det. Oj, som jag straffas. Jag orkar inget mer nu. Jag har haft planeringstid i snart två timmar och har inte åstadkommit något vettigt. Istället har jag känt mig tung i sinnet. Ledsen för att jag inte orkar. Inte vetat om jag ska gå på ett möte jag är kallad till men har möjlighet att gå på på måndag istället, eller träna. Jag vet att jag behöver träna för att må bra och jag vet att det är avsaknaden av träning som gör att en tår rullade nerför min kind för en stund sedan. Bara en. Och jag har bestämt mig för att jag måste lyssna på min kropp, jag vet ju det, och den säger:
- Men för helvete, åk skidor! Det är ju det du behöver!
Samvetet svarar: Men jag är ju kallad till mötet, jag har sagt att jag ska komma och så ska de ju fira rektorn som fyller jämt. De förväntar sig att jag är där. Och så finns det tårta.
Kroppen: Det är inte tårta du vill ha! Det är en endorfinkick av vackert väder och frisk luft! Det är det ENDA som hjälper dig nu.

Och jag vet att kroppen har rätt och alla säger åt mig att lyssna på min kropp. Så jag gör det. Jag går på mötet på måndag och så åker jag skidor idag. Nu är det bara en timme kvar tills arbetsdagen är slut.

Men hur länge ska det vara så här? Hur länge ska jag behöva balansera på den här tråden? Blir jag någonsin återhämtad? Kommer jag nånsin igen att orka lika mycket som förr?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj. Jag är rädd att man inte orkar mer någonsin. Förr om åren kände jag min lika odödlig som du, men nu när även jag blivit något äldre så känner jag mig mera beroende av återhämtning emellanåt.

Och Ja, du måste alltid alltid alltid lyssna på kroppen. Den är väldigt smart och försöker aldrig lura dig.

Anonym sa...

Jag har också funderat över det där med ork och energi! Har insett att man har ett visst mått energi, tid och ork att lägga på arbete, familj, hobbys, friskvård m.m jobbar man t ex heltid och har mkt åtaganden på fritiden/stor familj/annat som tar tid så blir både tid och orken knapp.

Oftast tror jag inte att vi orkar för lite, utan vi lever i ett samhälle där det präntas in i oss att vi ska hinna så mycket, orka så mycket. Man ska göra karriär, arbeta heltid, ha familj, hinna träna, träffa vänner osv. Inte konstigt att det är så mkt psykisk ohälsa och att folk går in i väggen. Det ska liksom vara "gasen i botten" tills man stupar...

Det är okej att säga nej, att prioritera vaken vila, eller det som är rekreation för en själv (skidor eller vad det kan vara). Jag har själv börjat komma underfund med det i mitt liv, att jag varken kan eller vill välja allt jag vill göra, då blir det för mycket och slutar med att man inte vill något alls! Ta hand om dig min fina vän <3 /julia